BEZPOŚREDNIO, czyli„bez pośrednictwa”, indywidualnie, intymnie, prawdziwie.
„Musimy się nauczyć więcej widzieć słyszeć i odczuwać. Nasze zadanie wcale nie polega na tym, by odnaleźć w dziele sztuki jak najwięcej treści, ani na tym, by wycisnąć z niego więcej treści, niż ono w sobie ma. Musimy odsunąć treść na bok, aby w ogóle być w stanie zobaczyć dzieło. (…) Nie potrzebujemy hermeneutyki, ale erotyki sztuki.”
Susan Sontag
Słowa Susan Sontag o otaczającej nas rzeczywistości są aktualne jak nigdy wcześniej. Przyzwyczailiśmy się do nadmiaru obrazów, które atakują nas z każdej strony. Ich nachalność i prymitywizm przekazu stały się nieodzowną częścią naszego świata. Trudno od tego uciec. Przekonanie o tym, że odbiorcy trzeba wszystko jak najprościej i dobitniej przekazać, wyjaśnić, wkradło się również do sztuki. Oswajamy się z tą łatwością odbioru coraz bardziej, przestając kształtować swoją wrażliwość, ufać swoim zmysłom. Kiedy wszystko zostaje nazwane, znika prawdziwa, indywidualna więź, spłyca się przekaz.
Dlatego w kontekście naszej wystawy bezpośredni odbiór obrazu nie oznacza szybciej
i łatwiej.
Nasze prace są w większości abstrakcyjne, oddziałują bezpośrednio na odbiorcę swoją formą. Odwołują się do jego wrażliwości, wyobraźni, umiejętności wykorzystania różnorodnych obrazowych powiązań i skojarzeń. Skojarzeń funkcjonujących w dużej mierze poza obszarem słowa. Dają odbiorcy całkiem inną wartość, wynikającą z obcowania z nimi.
Umiejętność nawiązania tego typu kontaktu nie jest łatwa, trzeba ją w sobie pielęgnować, dla nas jednak takie traktowanie sztuki jest jedyną możliwą drogą, sposobem bycia.
Intymne, pełne harmonii i wewnętrznych rytmów prace Artura Masternaka, proste, intensywne w oddziaływaniu obiekty Michała Klasika czy moje wielkoformatowe prace, oddziałujące całą powierzchnią „zapisu” tworzą uzupełniającą się, wielogłosową opowieść.
Bezpośrednio nie znaczy łatwiej. Znaczy „bez pośrednictwa”, indywidualnie, intymnie, prawdziwie.
Michalina Wawrzyczek-Klasik
BEZPOŚREDNIO, czyli„bez pośrednictwa”, indywidualnie, intymnie, prawdziwie.
Wystawę można obejrzeć do 31 stycznia 2016 r.
„Musimy się nauczyć więcej widzieć słyszeć i odczuwać. Nasze zadanie wcale nie polega na tym, by odnaleźć w dziele sztuki jak najwięcej treści, ani na tym, by wycisnąć z niego więcej treści, niż ono w sobie ma. Musimy odsunąć treść na bok, aby w ogóle być w stanie zobaczyć dzieło. (…) Nie potrzebujemy hermeneutyki, ale erotyki sztuki.”
Susan Sontag
Michalina Wawrzyczek-Klasik
Urodzona w 1984 roku w Żorach. Absolwentka ASP w Katowicach, dyplom z wyróżnieniem w 2010 roku w pracowni serigrafii prof. Waldemara Węgrzyna. Prezentacje do dyplomu w pracowni malarskiej prof. Ireneusza Walczaka oraz pracowni intermediów prof. Adama Romaniuka. Obecnie asystentka w pracowniach sitodruku oraz druku wypukłego w WST w Katowicach. Doktorantka, stypendystka Ministra Kultury, dwukrotnie nominowana do Grand Prix Biennale Grafiki Studenckiej w Poznaniu, uczestniczka kilkudziesięciu wystaw w kraju i za granicą. Członkini ZPAP Oddział w Gliwicach oraz Stowarzyszenia Międzynarodowe Triennale Grafiki.
Kontakt: http://wawrzyczek-klasik.blogspot.com/
Artur Masternak
Urodzony w 1985 roku w Sosnowcu. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych
w Katowicach. Dyplom z wyróżnieniem w pracowni wklęsłodruku prof. Jana Szmatlocha,
prezentacja dodatkowa w pracowni malarstwa prof. Kazimierza Cieślika.
Stypendysta Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w roku 2010. Uhonorowany wyróżnieniem w konkursie Najlepsze Dyplomy Akademii Sztuk Pięknych, laureat Nagrody Stowarzyszenia Promocji Artystów wybrzeża Era Art w konkursie III MB Grafiki Cyfrowej
w Gdyni. Obecnie doktorant, asystent w pracowniach druku wklęsłego oraz druku płaskiego w WST
w Katowicach. Uczestnik wielu wystaw zbiorowych w kraju i za granicą.
Kontakt: http://arturmasternak.blogspot.com/
Michał Klasik
Urodzony w 1978 roku, w Rybniku. Absolwent Uniwersytetu Śląskiego Filii w Cieszynie.
Dyplom z rzeźby w pracowni prof. Andrzeja Szarka oraz dyplom dodatkowy w pracowni ceramiki adi. Małgorzaty Krentowicz w 2010 roku. Obecnie doktorant w katedrze rzeźby w swojej macierzystej uczelni. Zajmuje się malarstwem, rysunkiem oraz różnego rodzaju działaniami przestrzennymi w obrębie rzeźby, ceramiki, ale też dźwięku i wideo. Zaangażowany w projekt „Dźwięki ziemi” przy katedrze ceramiki UŚ w Cieszynie.
Uczestnik wielu wystaw zbiorowych w kraju i za granicą.
Kontakt: http://michalklasik.blogspot.com