AKADEMIA ŚLĄSKA

dawniej Wyższa Szkoła Techniczna w Katowicach

Stypendyści KA131 2022

Studenci

Julia

Sevilla to niesamowite miasto w Hiszpanii, w którym spędziłam mój ostatni semestr studiów. Mój pobyt był pełen niezwykłych doświadczeń, które otworzyły przede mną ogrom nowych możliwości. Spotkałam wielu międzynarodowych studentów, a codzienna interakcja z nimi sprawiła, że mogłam podszkolić swoje umiejętności językowe. Kultura Hiszpanii, zwłaszcza Andaluzji, jest czymś, czego nie da się opisać słowami. To zmysłowe, barwne, pełne pasji miejsce, w którym codziennie odkrywałam coś nowego. Miałam nawet możliwość nauki podstaw Flamenco oraz Sevillany. Życie studenckie w Sevilli jest niezwykle rozwinięte. Istnieje wiele organizacji, które mają w swojej ofercie przeróżne wyjazdy, imprezy, wydarzenia. Dzięki temu mogłam zwiedzić również inne piękne hiszpańskie miejsca. Escuela de Arte de Sevilla jest idealnym miejscem, aby rozwinąć swoje umiejętności artystyczne, poznać nowe formy nauczania i spotkać życzliwych ludzi, gotowych podzielić się swoją pasją i wiedzą. Jeśli chcesz doświadczyć czegoś wyjątkowego i poznać nie tylko nowych ludzi, ale również odkryć fascynującą kulturę, Sewilla jest idealnym miejscem na pobyt na Erasmusie. Niezapomniane wspomnienia, wspaniali przyjaciele i nowe możliwości. Jestem przekonana, że równie jak ja pokochasz to miasto i spędzisz wspaniały czas!

Julia Erasmus Julia Erasmus Julia Erasmus

Julia, studentka architektury wnętrz



Aleksandra

Studia za granicą, a zwłaszcza program Erasmus+, to niezwykła okazja do osobistego i akademickiego rozwoju. W trakcie mojego pobytu na Erasmusie w Sewilli, Hiszpania, miałam okazję doświadczyć nie tylko nowej kultury, ale także innych metod nauczania i podejścia do nauki. Sewilla to miasto bogate w historię, kulturę i sztukę. Codzienne spacery po wąskich uliczkach, wizyty w muzeach i zabytkach oraz uczestnictwo w lokalnych festiwalach pozwoliły mi poznać nie tylko hiszpańską kulturę, ale także zrozumieć, jak różnią się podejścia do życia i nauki w różnych krajach. Podczas mojego pobytu na Erasmusie w Sewilli, miałam również okazję uczestniczyć w zajęciach prowadzonych przez wykładowców z różnych krajów. Jednym z najważniejszych aspektów mojego pobytu na Erasmusie w Sewilli było poznanie nowych ludzi. Poznałam studentów z różnych krajów, co pozwoliło mi zrozumieć, jak różne kultury wpływają na nasze spojrzenie na świat. Dzięki temu doświadczeniu nauczyłam się być bardziej otwarta na różnorodność i szanować różnice. Polecam program Erasmus+ każdemu, kto chce poszerzyć swoje horyzonty, zarówno osobiste, jak i akademickie. To nie tylko okazja do poznania nowej kultury i ludzi, ale także doświadczenie, które na zawsze zmieni nasze spojrzenie na świat.

Aleksandra Erasmus Aleksandra Erasmus Aleksandra Erasmus Aleksandra Erasmus Aleksandra Erasmus

Aleksandra, studentka architektury wnętrz



Katarzyna

Wymiana studencka w programie Erasmus+ była jedną z najciekawszych decyzji w moim życiu. Całe wydarzenie było spontaniczne, o wyjeździe dowiedziałam się dwa miesiące przed rozpoczęciem semestru. Był to skok na głęboką wodę, szybkie poszukiwanie mieszkania oraz wypełnianie niezbędnych dokumentów. Problemem na wymianie pojawiła się bariera językowa, ponieważ wyjechałam bez całkowitej znajomości języka hiszpańskiego. Był on niezbędny do komunikacji z wykładowcami i innymi studentami, musiałam włożyć wiele wysiłku w naukę i przystosowanie. Sprostowanie wymaganiom wykładowców było nie lada wyzwaniem, gdyby nie pomoc życzliwych osób stałoby się to niemożliwe. Architektura Sewilli, wszechobecne wesołe kolory, temperament mieszkańców oraz piękne hiszpańskie plaże dodawały uroku każdemu dniu. Cudownym doświadczeniem było poznawanie nowych osób, wymienianie spostrzeżeń i udział w wydarzeniach studenckich, otoczone bajecznym pejzażem miasta. Poznałam cudownych przyjaciół, kulturę oraz tradycje, zaangażowałam się w projekty organizowane przez uczelnię, brałam udział w konkursach i wydarzeniach kulturowych, co wraz ze słoneczną atmosferą Hiszpanii na długo zagości w moim sercu.

Katarzyna Erasmus

Katarzyna, studentka grafiki



Weronika

Wyjazd do Sevilli z programu Erasmus, był niesamowitym przeżyciem spełniającym moje marzenie mieszkania w Hiszpani. Studiowanie na uczelni Escuela de Arte de Sevilla pozwoliło mi doświadczyć zajęć w języku hiszpańskim, nawiązania wielu kontaktów oraz prowadzenia prawdziwego studenckiego życia w najpiękniejszym mieście Hiszpani. Sevilla od razu skradła moje serce piękną architekturą, wąskimi uliczkami, występami flamenco, muzyką reggaetonu, piękną pogodą oraz otwartymi ludźmi. Miałam okazję nie tylko poznać malowniczą Seville, ale również inne miasta Andaluzji, piękne plaże w Algarve oraz wyspy jak Ibiza i Formentera dzięki wycieczką organizowanym przez Erasmus Club Sevilla, organizację, która zrzeszała studentów z wymian z całego świata i urozmaicała nam ten piękny czas studiowania za granicą. Wyjazd miał na mnie bardzo pozytywny wpływ, czuje, że był to najbardziej intensywny okres pod względem rozwoju oraz świadomości międzykulturowej. Pojechałam tam sama, a wyjechałam znajdując tam moją drugą rodzinę. Jestem pewna, że przyjaźnie jakie tam nawiązałam są na lata. Usłyszałam raz zdanie, które bardzo zapadło mi w pamięci, z którym jak najbardziej się zgadzam – Erasmus to nie jest jeden semestr w twoim życiu, to twoje życie w jeden semestr.


Weronika, studentka grafiki

Weronika Erasmus

Pracownicy

dr inż. Łuczak Katarzyna

W ramach programu Erasmus + miałam okazję wyjechać na stypendium do jednostki partnerskiej, jaką jest Technische Hochschule Mittelhessen w Giessen. Pobyt w dniach 27 listopada - 1 grudnia 2023 r. na Wydziale: Budowy Maszyn, Mechatroniki, Inżynierii Materiałowej uważam za bardzo udany. W trakcie pobytu przeprowadziłam zajęcia dydaktyczne ze studentami kierunku mechatronika z zakresu mechaniki i materiałoznawstwa. Kontakt ze studentami oraz wykładowcami zagranicznej palcówki pozwolił na wzajemną wymianę doświadczeń w zakresie procesu kształcenia oraz skłonił do przemyśleń na temat samej organizacji procesu dydaktycznego jak i różnych form nauczania. Miałam również okazje zwiedzić doskonale wyposażone laboratoria: Mechatroniki, Budowy Maszyn oraz Materiałoznawstwa, a także uczestniczyć w warsztatach z zakresu wykorzystania wirtualnej rzeczywistości w procesie dydaktycznym. Dzięki tej wizycie udało się nawiązać współpracę w zakresie nauki i dydaktyki w ramach kierunku mechatronika.

Łuczak Erasmus Łuczak Erasmus

dr Katarzyna Łuczak, wykładowca, kierunek: mechatronika

Technische Hochschule Mittelhessen, Niemcy



mgr inż. arch. Paulina Nagel

W dniach 27.11 – 01.12.2023 roku wzięłam udział w programie Erasmus w ramach mobilności pracowników w zakresie nauczania. Uczelnią partnerską, którą odwiedziłam, była Technische Hochschule Mittelhessen.

Podczas mojego pobytu na THM Giessen miałam okazję zapoznać się z wieloma nowoczesnymi metodami dydaktycznymi. Jednym z najistotniejszych punktów programu było zrozumienie i obserwacja interaktywnych metod nauczania, które uczelnia wprowadziła do programu studiów. Szczególnie zwróciłam uwagę na zastosowanie technologii VR i AR w edukacji architektonicznej. Te technologie umożliwiają studentom wirtualne spacery po budynkach, symulacje projektów oraz analizę kontekstów urbanistycznych. Zaobserwowałam wiele dobrych praktyk. Zaobserwowałam rozbudowany i przemyślany system dyplomowy, który znacząco przyczynia się do wysokiej jakości prac dyplomowych oraz wszechstronnego rozwoju studentów. Uczelnia przyjęła szczegółowy plan, który określa kroki, jakie studenci muszą przejść od momentu wyboru tematu pracy dyplomowej aż do jej obrony.

Podczas pobytu na THM Giessen miałam także okazję odwiedzić nowoczesne laboratoria uczelni, uczestniczyć w zajęcia z zakresu Virtual Reality oraz wziąć udział w warsztatach dotyczących skanerów LiDAR oraz chmur punktów z zastosowaniem zaawansowanych technologii wykorzystywanych w mapowaniu przestrzeni 3D oraz analizy danych przestrzennych. Istotne były dla mnie rozmowy z władzami uczelni dotyczące przyszłych działań między uczelniami partnerskimi, podczas których umocniliśmy naszą wieloletnią współpracę z THM i mamy nadzieję na jej dalszy rozwój w przyszłości.

Nagel Erasmus Nagel Erasmus Nagel Erasmus Nagel Erasmus

mgr inż. arch. Paulina Nagel, wykładowca, kierunek: architektura

Technische Hochschule Mittelhessen, Niemcy



dr Tetyana Nestorenko

W dniach 29.04 – 04.05.2024 brałam udział w programie Erasmus+ Staff Mobility for Teaching na Uniwersytecie w Preszowie (Słowacja). Podczas mojej wizyty na Uniwersytecie w Preszowie miałam możliwość spotkać się z kierownictwem Wydziału Zarządzania oraz Wydziału Pedagogicznego. Rozmowy były bardzo owocne i pełne inspirujących pomysłów na przyszłą współpracę między naszymi uczelniami, z naciskiem na mobilność studentów i wykładowców. Dyskutowaliśmy również o możliwości realizacji wspólnych projektów badawczych oraz inicjatyw edukacyjnych, co otwiera przed nami nowe perspektywy.

Szczególnie cieszy mnie fakt, że obie strony wyraziły chęć podpisania umowy Erasmus+ między Wydziałem Zarządzania (Uniwersytet w Preszowie) a Wydziałem Nauk Społecznych i Humanistycznych (Akademia Śląska). W trakcie spotkań poruszyliśmy także kwestie organizacyjne i logistyczne związane z mobilnością akademicką dla studentów i kadry dydaktycznej, co na najbliższe lata jest krokiem milowym w naszej współpracy.

Zaobserwowałam innowacyjne podejście do kształcenia praktycznego na Uniwersytecie w Preszowie, które obejmuje bliską współpracę z lokalnymi jednostkami. System wsparcia dla studentów zagranicznych, który ułatwia adaptację na Uniwersytecie w Preszowie i integrację w społeczeństwo słowackie, również zrobił na mnie ogromne wrażenie. Moje doświadczenie międzynarodowe wzbogaciło mnie nie tylko zawodowo, ale również osobiście. Nowe umiejętności, które zdobyłam, będą miały bezpośredni wpływ na moją pracę administracyjną, dydaktyczną i badawczą. Akademia Śląska ma teraz możliwość wdrożenia innowacyjnych praktyk edukacyjnych zaobserwowanych na Uniwersytecie w Preszowie, co może znacząco zwiększyć kompetencje zawodowe naszych studentów.

Wizyta w Preszowie była niezwykle inspirująca i przyczyniła się do umocnienia więzi między naszymi instytucjami. Wspólne zobowiązanie do kontynuowania dialogu i rozwijania współpracy napawa mnie entuzjazmem na przyszłość. Cieszę się, że mogłam być częścią tego procesu i z chęcią będę brała udział w realizacji kolejnych kroków w naszej współpracy.

Nestorenko Erasmus Nestorenko Erasmus Nestorenko Erasmus Nestorenko Erasmus Nestorenko Erasmus

dr Tetyana Nestorenko, przedstawiciel Rektora ds. spraw umiędzynarodowienia uczelni



Presovska Univerzita v Presove, Słowacja

dr hab. prof. Renata Szułczyńska

W ramach programu Erasmus+, Staff Mobility for Teaching, miałam okazję wyjechać do uczelni partnerskiej w Hiszpanii. W dniach 19-23. 02. 2024 r., poznawałam charakter pracy dydaktycznej w Escuela de Arte de Sevilla, na kierunku Graphics Design (Projektowanie graficzne). Trzeba nadmienić, że założycielami uczelni byli wybitni artyści Murillo, Valdés Leal i Zurbarán, a początki tej szkoły sięgają 166o roku. Obecnie Escuela de Arte de Sevilla posiada dwa budynki. Pierwszy, znajduje się w starej części miasta, i sąsiaduje z licznymi zabytkami architektonicznymi, oraz atrakcjami turystycznymi. Drugi, to budynek leżący w nowej części miasta, posiada współczesną bryłę architektoniczną, kolorowa elewacja wyróżnia go spośród innych okolicznych budynków. Miałam okazje zwiedzić oba te miejsca. Każde posiada odmienny układ i klimat, łączy je wspólna artystyczna nić, przejawiająca się w licznych akcentach – są to prace studenckie umieszczone na korytarzach uczelni. Myślę, że jest to bardzo ważny czynnik scalający studentów z miejscem, w którym przebywają. Organizacja wewnątrz uczelni została zaplanowana poprzez przyjazną i spójną identyfikacją wizualną. Bardzo ciekawym jest pomysł „zielonej przestrzeni”. Jest to miejsce poza murami uczelni, gdzie studenci mogą odpocząć, odetchnąć świeżym powietrzem, podczas godzinnej, regulaminowej przerwy. System nauczania uczelni w Sevilli cechuje różnorodność oferty dydaktycznej, są pracownie oferujące techniki tradycyjne, jak również posługujące się współczesnymi narzędziami projektowymi i artystycznymi (ceramika, rzeźba, techniki artystyczne, rysunek, malarstwo, pracownie projektowe). Studenci wykonują prace projektowe w szkicownikach, posługują się różnymi technikami rysunkowymi, graficznymi, wykonują kolaże. W dalszej kolejności lub równocześnie projektują za pomocą narzędzi cyfrowych. W pracowniach projektowania graficznego wyeksponowane były przykłady znanych grafików, projektantów, jest to istotny czynnik dydaktyczny. Ekspozycja prac dyplomowych, z kierunku projektowanie graficzne, składała się z w dużej mierze z prototypów, były wśród nich realizacje nawiązujące do tradycyjnych technik tj: ceramika, grafika. Otrzymałam wydawnictwo zawierające fotograficzną dokumentację najlepszych dyplomów, prac studenckich wykonanych pod okiem profesorów Escuela de Arte de Sevilla. Podczas pobytu miałam okazję obserwować sposób pracy studentów projektowania graficznego, efekty pracy w postaci projektów, realizacje semestralne oraz realizacje dyplomowe zaprezentowane w uczelnianej galerii. Jest to cenne doświadczenie w moje pracy dydaktycznej. Z tej wizyty wyciągnęłam wnioski, które z pewnością zaowocują w przyszłości. Mogłam również podzielić się swoimi doświadczeniami dydaktycznymi i osiągnięciami artystycznymi. Wymiana metod pracy, spotkanie ze studentami i prowadzącymi z uczelni partnerskiej, będzie cennym elementem wpływającym na rozwój zawodowy oraz prowadzone przeze mnie zajęcia na macierzystej uczelni. Pobyt podczas stypendium wykorzystałam również na poznanie kultury hiszpańskiej, a zwłaszcza regionu Andaluzji. Muszę nadmienić, że moje miejsce zamieszkania, podczas lutowego pobytu, znajdowało się w znanej z rzemiosła ceramicznego dzielnicy Triana. Dzielnica stanowi jak gdyby odrębny byt na mapie miasta, a wynika to z tego, że kiedyś była samodzielną osadą. Tam powstawały wyroby ceramiczne, które z tutejszych zakładów szły w świat. W Trianie znajduje się współcześnie zaprojektowany kompleks muzealny: Centro Cerámica Triana, gdzie można poznać historię rzemiosła ceramicznego. Wizyta w muzeum, to niezwykła podróż w czasie, z kilku powodów: jego architektura oddziałuje na zwiedzających układem brył, powtórzeniami modułów, pośród ażurowego labiryntu ścian napotykamy pierwsze piece, wreszcie dostępne są sale z eksponatami. Nasuwa się myśl, że kiedyś żar i moc tych pieców wydawał na świat wspaniałe ozdoby ceramiczne, różnego rodzaju, a dziś są w stanie spoczynku, z ich wnętrza wyziewa zapach wilgoci, a światło słońca, delikatnie muska sfatygowane ceramiczne skorupy. Zostawiając za sobą Trianę, pokonujemy rzekę Gwadalkiwir, gdzie napotykamy świadectwa krwawej Inkwizycji. Miasto Sevilla to zlepek różnych wpływów kulturowych, o ciekawej historii. W architekturze króluje przepych, przykładem może być Katedra w Sewilli, którą po prostu, trzeba zobaczyć. Ceramikę i płytki Azulejo napotykamy na każdym kroku, co dodaje charakteru i uroku temu miastu, bogactwo tego rzemiosła można zobaczyć będąc na Placu Hiszpańskim (la Plaza de España en Sevilla). Będąc w Sevilli pięć dni, starałam się intensywnie wykorzystać czas, z jednej strony na pobyt w goszczącej uczelni, z drugiej strony na zwiedzanie najważniejszych miejsc związanych z kulturą tego regionu i poznanie, chociaż w zarysie tradycji, obyczajów takich jak: kuchnia andaluzyjska, taniec flamenco, czy corrida. Zwieńczeniem relacji i parabolą łączącą, była wizyta w Muzeum Sztuk Pięknych w Sewilli (Museo de Bellas Artes Sevilla), gdzie zobaczyłam wspaniałe dzieła, w tym również obrazy Murillo, Valdés Leal i Zurbarána, już wcześniej wspomnianych - założycieli Escuela de Arte de Sevilla.

Szulczynska Erasmus Szulczynska Erasmus Szulczynska Erasmus Szulczynska Erasmus Szulczynska Erasmus Szulczynska Erasmus Szulczynska Erasmus

dr hab. prof. Renata Szułczyńska, wykładowczyni AŚ, kierunek: grafika

Escuela de Arte de Sevilla, Hiszpania

Stypendyści KA131 2021

Studenci

Antonina

Pobyt semestralny na Erasmusie w Escuela de Arte de Sevilla był niezwykłą przygodą. Poznałam wiele interesujących osób z różnych krajów, dzięki czemu moje doświadczenie kulturowe zostało wzbogacone o wiele ciekawych aspektów. Hiszpańska kultura, zabytki, kuchnia oraz muzyka, której towarzyszyły uliczne występy flamenco były niesamowite, a niezliczone drzewka pomarańczowe na każdym kroku oraz wyłaniające się zza ich liści fasady budynków i ogrodzeń ozdobionych licznymi mozaikami, dodawały uroku temu pięknemu miastu. Wymiana doświadczeń z innymi studentami pomogła mi w rozwoju mojej kreatywności i pozwoliła mi na zdobycie nowych umiejętności artystycznych. Niektóre projekty, były dla mnie zupełną nowością, ale już teraz wiem, że ich realizacja zaowocowała w moim życiu zawodowym. Nauczyciele w szkole byli bardzo pomocni i wyrozumiali, a ich umiejętności i wiedza były imponujące. Słońce i przyjemne temperatury towarzyszyły Nam przez większość czasu co pozwoliło mi na aktywny wypoczynek na świeżym powietrzu. Sprzyjało to również wielu podróżom pozwalającym poznać piękno Półwyspu Iberyjskiego (i nie tylko!). Wróciłam z nowymi przyjaźniami na lata, a cały pobyt na Erasmusie w Sevilli był niesamowitym doświadczeniem, które z pewnością na zawsze pozostanie w mojej pamięci.

Antonina Erasmus

Antonina, studentka grafiki

Esuela de Arte de Sevilla, Hiszpania



Hanna

Moje pierwsze doświadczenie z programem Erasmus+ miało miejsce w technikum. Dwukrotnie miałam okazję wziąć udział w zagranicznych praktykach, które niestety trwały tylko miesiąc. Jednak możliwość poznania nowej kultury i języka bardzo mnie cieszyła. Gdy rozpoczęłam studia, wiedziałam, że muszę wykorzystać kolejną szansę na wyjazd. Wybrałam Budapeszt, który okazał się niesamowitym miejscem. Przepiękna architektura, doskonale zaprojektowane i rozwinięte przestrzenie publiczne oraz historyczny budynek uczelni usytuowany przy samym Dunaju, w samym centrum miasta - brzmiało to jak spełnienie marzeń. Podczas mojego pobytu w Budapeszcie poznałam nie tylko wartościowych ludzi i węgierską kulturę, ale przede wszystkim odkryłam wiele o sobie. Wyjazd ten sprawił, że stałam się bardziej otwarta i odważna. Ponadto, miałam szansę doskonalić swój angielski, co uczyniło mnie pewniejszą w jego codziennym użyciu. Podczas zajęć na uczelni dowiedziałam się wiele o historii Budapesztu oraz architekturze na Węgrzech. Ten pobyt za granicą był dla mnie niezapomnianym doświadczeniem, które poszerzyło moje horyzonty i dało nowe perspektywy na przyszłość. Dzięki Erasmus+ zyskałam nie tylko nowe umiejętności zawodowe, ale także nieocenione doświadczenia życiowe.

Hanna Erasmus

Hanna, studentka architektury

Budepest University of Technology and Economics, Węgry



Alicja

Wyjazd na Erasmusa był bardzo spontaniczną decyzją, jednak jedną z najlepszych w moim życiu. Wszelkie obawy zniknęły gdy tylko pojawiłam się w Sewilli. Jest ona jednym z najpiękniejszych miast na świecie. Ciepły klimat, piękne zabytki, cudowni ludzie, hiszpański temperament. Mimo że spędziłam w Hiszpanii tylko pół roku, czuję że poznałam tam moją drugą rodzinę. Miałam możliwość dzielenia się polskimi zwyczajami i tradycjami podczas mieszkania z przyjaciółmi z Czech i Grecji, oraz poznawania wielu aspektów ich kultury. Najlepszym doświadczeniem było wymienianie międzynarodowych spostrzeżeń na wszelakie tematy, porównywanie kultur i nauka od ludzi z całego świata. Przez ten czas studiowałam w Escuela de Arte de Sevilla na kierunku Architektura wnętrz. Szkoła pomaga w rozwoju umiejętności związanych z profesjonalną prezentacją projektów, wiele jest zadań praktycznych lub tych tworzonych w grupach. Miałam okazję poznać i porównać hiszpański system edukacji z naszym, co było ciekawym doświadczeniem. Wspomnienia oraz przyjaciele z tego pięknego okresu na pewno zostaną ze mną na długo.

Alicja Erasmus

Alicja, studentka architektury wnętrz

Escuela de Arte de Sevilla, Hiszpania

Pracownicy

dr inż. arch. Barbara Uherek – Bradecka

W dniach 27.02. – 03.03.2023 brałam udział w programie Erasmus+ Staff Mobility for Teaching w Özyegin University, Department of Architecture Faculty of Architecture and Design w Istambule w Turcji. Nie był to mój pierwszy wyjazd bo w programie ERASMUS + uczestniczyłam już kilkakrotnie odwiedzając Czechy, Węgry i Niemcy, za każdym razem przywożąc ze sobą nowe doświadczenia i cudowne wspomnienia. Ten z pewnością był jednak jednak najciekawszy zarówno pod względem nowości dydaktycznych jak i kulturowych.

W ramach wymiany prowadziłam zajęcia (wykład otwarty z transmisją on-line) z projektowania uniwersalnego „Classroom Design for Children with an Autism Spectrum - Tadeusz Kościuszko Primary School No. 11 with Integration Classes in Katowice” oraz wykład z historii architektury na temat „19 th CENTURY ARCHITECTURAL MOVEMENTS: POLISH CASE STUDIES IN GLOBAL CONTEXT.”. W dniu 02.03 brałam także udział w zajęciach terenowych dla grupy 15 studentów prowadzonej przez Asst. Prof. PhD Luca Orlandi, na wyspie Princess Island, gdzie na promie prowadziłam wykład na temat „Architecture in context – museums”. Brałam także udział w zajęciach terenowych polegających na wyborze działki pod projekt studencki zakładający utworzenie na wyspie małego muzeum. W ramach zajęć w czerwcu zostałam zaproszona do „jury” oceniającego projekty.

Wyjazd był doskonałą możliwością do zacieśniania współpracy z Assoc. Prof. Alessandro Camiz PhD, oraz Assoc. Prof. PhD Zeynep Ceylanli, a także Asst. Prof. PhD Luca Orlandi. Już sama możliwość zobaczenia prywatnego kampusu uniwersyteckiego, z nowym, niesamowitym budynkiem Wydziału Architektury była fantastycznym przeżyciem. Szkoła oferuje ogrom możliwości. Znajduje się w azjatyckiej części Istambułu, jest znacznie oddalona od centrum, ale jest jakby samowystarczalnym miasteczkiem. Uczy się tutaj 12000 studentów, ale co ciekawe kampus uniwersytecki to nie tylko miejsce ich nauki, to w zasadzie małe miasteczko na obrzeżach 16000000 miasta. Mieszczą się tutaj akademiki, sklepy, drobne usługi, restauracje i obiekty sportowe wraz z krytą pływalnią i pełnowymiarową halą sportową. W zasadzie rozwiązanie niespotykane w Europie! Studenci wydziału także pracują nieco inaczej niż przyjęty u nas model. W zasadzie spędzają całe dnie w budynkach wydziału, gdyż każdy z nich w budynku ma przypisane swoje miejsce pracy, które może spersonalizować. Pracują więc w open space wszyscy razem, mając nieograniczony kontakt ze sobą a także z prowadzącymi. Nie będę ukrywała, że takie rozwiązanie było dla mnie całkowicie nowym doświadczeniem. Prowadzą także bardzo ciekawe analizy i przedprojektowe badania terenowe, w których miałam okazję uczestniczyć, co daje zupełnie inne spojrzenie na powiązanie nauczania akademickiego z rzeczywistością. Z tym większą przyjemnością będę kontynuowała współpracę z Department of Architecture Faculty of Architecture and Design, Özyegin University zasiadając w gronie jurorów przy ocenie rozpoczętego właśnie wspólnie projektu. Gdy do tych nowych i zaskakujących przeżyć uniwersyteckich dołożymy ogrom możliwości jakie daje samo miasto i ogrom zabytków znajdujących się w zabytkowej dzielnicy Fatih, w której miałam przyjemność przez ten tydzień mieszkać i niesamowitą turecką kuchnię, to pozostaje tylko polecić tę destynację.

Barbara Uherek – Bradecka Erasmus

dr inż. arch. Barbara Uherek – Bradecka, wykładowca AŚ, kierunek: architektura

Özyegin University, Department of Architecture Faculty of Architecture and Design, Istanbul, Turcja



dr inż. arch. Bartłomiej Buława

Pobyt na Wydziale Architektury Politechniki Sewilskiej był elementem trwającej już czwarty rok współpracy dydaktycznej pomiędzy naszymi Uczelniami. Corocznie, grupy z dwóch różnych uczelni (i państw) pracują nad wspólnym, kolejnym tematem. W tym semestrze zajęliśmy się rewitalizacją niewielkiego miasteczka Valverde de Burgillios w Extremandurze w Hiszpanii. Miasteczko także zwiedziłem w ramach wyjazdu i spotkałem się z burmistrzem Valverde na rozmowie o przyszłości miejscowości i roli projektów studenckich dla jego rozwoju. Podczas styczniowych zajęć w Sewilli, w ramach programu Erasmus + , wspólnie analizowaliśmy prace grupy hiszpańskiej, będące już na ukończeniu. Zaprezentowałem także robocze wersje projektów polskiej grupy studentów (później kończymy semestr). Było to zaczynem do niekrótkiej, ciekawej i wartościowej dyskusji oraz wymiany stanowisk. Przeanalizowaliśmy także możliwości (wybór tematu) na kolejny rok współpracy.

dr inż. arch. Bartłomiej Buława Erasmus

dr inż. arch. Bartłomiej Buława, wykładowca AŚ, kierunek: architektura

Universidad de Sevilla, Hiszpania



dr n. med. Kamil Wiśniowski

Erasmus+ daje szerokie możliwości zarówno studentom jak i pracownikom uczelni. Po raz pierwszy uczestniczyłem w programie jako student medycyny w Niemczech, co pozwoliło mi później stać się doktorantem uczelni przyjmującej, a następnie doktorem nauk medycznych.

W terminie 28.11-02.12 ponownie brałem udział w programie we włoskiej uczelni w Foggi. Pobyt pozwolił mi rozpocząć współpracę naukową z kolegami we Włoszech, poznać strukturę dydaktyczno-naukową włoskiej kliniki uniwersyteckiej oraz wiele przypadków klinicznych z zakresu chirurgii rekonstrukcyjnej piersi, dermatochirurgii, chirurgii ręki, oparzeń i chirurgii estetycznej.

Wyjazdy tego typu zawsze wiążą się z poznawaniem nowych ludzi, często nie tylko na płaszczyźnie zawodowej. Biorąc udział w programie na pewien czas można stać się częścią danego środowiska, np. uczelni. Stwarza to zupełnie inną, lepszą możliwość poznawania mentalności, kultury, organizacji życia zawodowego i prywatnego w danym kraju, czego nie można doświadczyć jako turysta wyjeżdzający na wycieczkę lub wakacje.

Zachęcam wszystkich studentów oraz pracowników Akademii Śląskiej do udziału w programie!

dr inż. arch. Bartłomiej Buława Erasmus

dr n. med. Kamil Wiśniowski, Pełnomocnik Rektora ds. współpracy międzynarodowej Wydziału Nauk Medycznych, Pełnomocnik Rektora ds. praktyk studenckich kierunku lekarskiego, Wydziałowy koordynator programu Erasmus +

University of Foggia, Foggia, Włochy



dr hab. inż. Lucjan Kozielski

Pobyt w dniach 19-23 grudnia 2022 r w zagranicznej jednostce naukowo-dydaktycznej, jakim był Wydział Inżynierii Mechanicznej i Mechatroniki Uniwersytetu Technicznego Deggendorf (Niemcy) został zrealizowany w ramach programu Erasmus +. W trakcie pobytu przeprowadziłem zajęcia dydaktyczne ze studentami kierunku Mechatronika z przedmiotów związanych z aplikacjami materiałów inteligentnych w automatyce przemysłowej i budynkowej. W zajęciach brali udział również niemieccy wykładowcy, co było doskonałą okazją do wymiany doświadczeń związanych z tego typu materiałami i różnych innych kwestii dotyczących prowadzenia procesu edukacyjnego. Na przykład w kwestii organizacyjnej uczelnia w Deggendorfie posiada aplikację mobilną, w której znajdują się między innymi przedmioty, na które są zapisani studenci, wszystkie potrzebne materiały związane z nimi, możliwości wysyłania raportów przez tą aplikację oraz inne informacje odnośnie daty egzaminu oraz sali, w której ten egzamin się odbędzie co bardzo ułatwia odnalezienie się na uczelni.

Najważniejszym przykładem dobrych praktyk zaobserwowanych w uczelni partnerskiej było poznanie znakomicie systemowo zorganizowanych niemieckich praktyk zawodowych i wielu nowych rozwiązań w zakresie organizacji takich praktyk i różnych form ich zaliczania w otoczeniu przemysłowym współpracującym z tą uczelnią partnerską.

W ramach wspólnych spotkań z kadrą i studentami dokonałem także prezentacji Akademii Śląskiej w Katowicach i zachęcałem do wizyty u nas i poszerzenia wspólnych działań edukacyjnych w ramach program Erasmus+.

dr inż. arch. Bartłomiej Buława Erasmus

dr hab. inż. Lucjan Kozielski, wykładowca AŚ w Katowicach, kierunek: mechatronika

Deggendorf Institute of Technology, Niemcy

Stypendyści KA103 2020

Studenci

Marta

Marta Erasmus

IX semestr moich studiów spędziłam w Escuela de Arte de Sevilla w słonecznej Hiszpanii. Sevilla uzależnia. Już po tygodniu, otoczona zabytkowymi kamieniczkami, sztuką, klimatycznymi restauracjami i najlepszymi ludźmi jakich można sobie wyobrazić, poczułam że znalazłam swoje miejsce na ziemi. Dzięki programowi Erasmus+ mogłam poszerzyć swoje horyzonty, poznać kulturę Hiszpanii oraz podszkolić język angielski i hiszpański. Escuela de Arte de Sevilla otworzyła przede mną wachlarz możliwości. Szkoła kładzie bardzo duży nacisk na pracę w grupach oraz zajęcia praktyczne, dlatego też miałam okazję na własną rękę wykonać wiele projektów oraz poznać nowe techniki graficzne.

W mieście prężnie działają grupy jednoczące studentów Erasmusa, które organizują liczne imprezy i wyjazdy.

Decyzja o wyjeździe była jedną z lepszych jakie podjęłam w swoim życiu. Nie czekaj i skorzystaj z możliwości wyjazdu na Erasmusa!

Marta Erasmus

Marta, studentka grafiki

Escuela de Arte de Sevilla, Sewilla, Hiszpania



Aleksandra

Aleksandra Erasmus

Erasmus- podróże, nowi znajomi, nowa kultura, mieszkanie z daleka od domu, odkrywanie siebie. Tak mogłabym pokrótce opisać hasłami czym dla mnie był wyjazd na Erasmusa. Na 3 roku studiów wzornictwa, miałam przyjemność uczestniczyć w programie i na kraj mej przygody wybrałam Litwę. W Vilnius College of Technologies and Design studiowałam w języku angielskim wraz z innymi litewskimi (i erasmusowymi) studentami. Zajęć nie miałam aż tak dużo, dzięki czemu mogłam poświęcić swój czas na robienie rzeczy, na które w Polsce nie miałam czasu. Odbyłam kilka podróży. Oprócz zwiedzenia całej Litwy, pojechałam także na Łotwę, do Estonii i Finlandii. Brałam udział w wielu imprezach, różnych wieczorach kulturalnych, zwiedzaniu miasta z przewodnikiem i jedzeniu kuchni z całego świata. Oczywiście, nie zawsze było kolorowo, musiałam stawić czoła wielu trudnościom- mogłam liczyć na siebie (i nowo poznanych przyjaciół). Zdecydowanie odkryłam, że jestem silniejsza niż myślałam, bardziej otwarta, spontaniczna i pomocna. Pamiętam jak raz jechałam z koleżankami z Gruzji na granicę polsko- litewską, aby odebrać stamtądvdziewczynę z Tajwanu, która to nie mogła przekroczyć granicy bez paszportu (który zostawiła w akademiku w Wilnie). Ta wyprawa ratownicza odbyła się zupełnie spontanicznie- jazda w środku nocy po dziewczynę której w ogóle nie znałyśmy odbiła się szerokim echem w naszej Erasmusowej społeczności. Historii takich jak ta, mam znacznie więcej. Co jeszcze dał mi Erasmus? Hmm, możliwość samodzielnego mieszkania. W Polsce na ten moment nie stać mnie na samodzielne utrzymanie, ale dzięki programowi nie dość, że mogłam studiować za granicą to także zobaczyć jak to dorosłe, samodzielne życie wygląda. Każdemu serdecznie polecam wyjazd. To ile mi on dał, jak bardzo zmienił moje życie, to nie jestem w stanie opisać. Nadal mam kontakt z niektórymi osobami i dość regularnie jeżdżę do Niemiec aby podtrzymywać znajomości. Teraz, na ostatnim roku studiów jedynie wspominam z łezką w oku jak cudowny był ten czas. Ja już na coś takiego nie pojadę (przynajmniej na naszej uczelni), ale ty, czytelniku możesz.

Aleksandra Erasmus

Aleksandra, studentka wzornictwa

Vilnius College of Technologies and Design, Wilno, Litwa

Maciej



W gronie moich znajomych słyszałem dużo pozytywnych opinii dotyczących wyjazdów na Erasmusa. Sam postanowiłem pojechać na trzecim roku studiów medycznych do uczelni partnerskiej w Neapolu a dokładnie do jednego z najstarszych uniwersytetów w Europie, a mianowicie do Università degli Studi di Napoli Federico II. Wszystkie formalności jak podania wybór przedmiotów na uczelni partnerskiej oraz uznanie moich wyników przebiegły bezproblemowo i zawsze mogłem liczyć na pomoc Pani Małgorzaty Małoszyc oraz dr. Kamila Wiśniowskiego. Dzięki wyjazdowi mogłem poznać nową kulturę, ludzi z całego świata, zwiedzić dużo nowych miejsc oraz podszkolić języki.

Maciej Erasmus

Maciej, student medycyny

Università degli Studi di Napoli Federico II, Neapol, Włochy

Emilia



Emilia Erasmus

Dzięki programowi Erasmus+ mogłam spędzić semestr w Escuela de Arte de Sevilla w Hiszpanii. Decyzja o wyjeździe została podjęta dość spontanicznie, ale bez wątpienia była to najlepsza decyzja w moim życiu. Jak to często bywa - początki nie były łatwe. Przeprowadzka, aklimatyzacja w nowym miejscu i sporo dokumentów do wypełnienia. Jednak po pierwszych trudnościach wszystko szło już „z górki”. Cudowna atmosfera, pomocni ludzie i piękne otoczenie sprawiły, że ten semestr był naprawdę wyjątkowy. Sevilla to idealne miejsce do życia dla studenta. Piękna architektura i atmosfera sprzyjająca zarówno nauce, jak i prowadzeniu bogatego życia towarzyskiego. Cieszę się, że miałam okazję poznać hiszpańską kulturę i nowy, różniący się od naszego, system nauczania. To był piękny semestr, który już na zawsze pozostanie w mojej pamięci!

Emilia Erasmus

Emilia, studentka grafiki

Escuela de Arte de Sevilla, Sewilla, Hiszpania

Pracownicy

dr hab. n. med. i n. o zdr. Beniamin Grabarek, Profesor Akademii Śląskiej

W ramach programu ERASMUS + w okresie od 25.07.2022 r. do 29.07.2022 r. miałem możliwość odbycia stażu zagranicznego w Branderbung Medical School, Center for Translational Medicine Branderburg w Niemczech. W trakcie pobytu miałem możliwość zapoznania się z działalnością statutową jednostki naukowej, w której gościłem, jej zapleczem technicznym, wykorzystywanymi metodami w pracy naukowej. Pobyt w zagranicznej jednostce stworzył możliwość wzajemnego uzupełnienia potencjału badawczego poprzez realizację wspólnych projektów i wspólne aplikowanie o granty na działalność badawczą, w szczególności badania dotyczące badań z zakresu systemów markerowych niedotlenienia nerek. Zagraniczny staż naukowy umożliwił mi czynne uczestnictwo w przygotowaniu próbek do analizy proteomu metodą Western blot, oceny zmian w morfologii komórek pod wpływem indukcji procesu zapalnego z wykorzystaniem metod mikroskopii fluorescencyjnej i konfokalnej oraz doskonalenie warsztatu badawczego w zakresie cytofluorometrycznej analizy populacji komórek posiadających określone markery molekularne na swojej powierzchni. Ponadto, poza aspektem badawczym, staż zagraniczny pozwolił mi zapoznać się z nowymi aspektami w zakresie planowania, monitorowania i upowszechniania „metody projektu” podczas nauczania Studentów kierunku lekarskiego w trakcie poszczególnych przedmiotów w całym cyklu nauczania.

Taki pobyt to także intensywny trening języka angielskiego, w którym odbywały się wszystkie prelekcje i rozmowy z przedstawicielami jednostki zagranicznej. Poza walorem naukowym, niniejszy pobyt stworzył możliwość lepszego poznania walorów estetycznych Branderburgii i jej okolic – Poczdamu i Berlina.

Program ERASMUS + to doskonała szansa na budowanie i wspieranie stałej współpracy pomiędzy Akademią Śląską a Jednostkami zagranicznymi, co pozwoli na nieustanny rozwój partnerów wymiany.

W oparciu o powyższe mogę z całą pewnością rekomendować tego rodzaje wyjazdy zarówno pracownikom, jak też studentom naszej uczelni.


dr hab. n. med. i n. o zdr. Beniamin Grabarek, Profesor Akademii Śląskiej

Medizinische Hochschule Brandenburg, Brandenburg, Niemcy



dr inż. Monika Bogusławska-Bączek

W programie Erasmus + uczestniczyłam już kilkukrotnie. Jako nauczyciel prowadziłam wykłady i warsztaty w uczelniach partnerskich w takich krajach, jak: Czechy, Słowenia, Litwa, Hiszpania, Finlandia, Dania czy Turcja. Wyjazdy te zawsze wspominam jako bardzo ciekawe i inspirujące. Każdorazowy kontakt ze studentami i z wykładowcami z zagranicznych uczelni to nowe wyzwania i inspirujące doświadczenia, niejednokrotnie pobudzające i motywujące do kolejnych wyzwań. Oprócz prowadzonych zajęć miałam możliwość zapoznania się z organizacją pracy na wydziałach o takiej samej lub podobnej specjalizacji, jak kierunek Wzornictwo, na którym prowadzę zajęcia na AŚ. Dało to możliwość porównania pracy dydaktycznej i artystycznej oraz pokazało nowe możliwości rozwoju. Nie jednokrotnie udało mi się także skorzystać z laboratoriów włókienniczo – odzieżowych i wykonać badania na urządzeniach i sprzęcie niedostępnym w naszym kraju. Badania te później wykorzystywałam do przygotowania moich naukowych publikacji, czy też wystąpień na konferencjach naukowych w kraju i zagranicą.

Oprócz nieocenionych profitów związanych z moją pracą zawodową uważam także, że wyjazdy w ramach programu Erasmus+ korzystnie wpłynęły na progres w posługiwaniu się językiem angielskim. Miałam też okazję poznania nowych, ciekawych ludzi, z którymi do dziś utrzymuję kontakt niejednokrotnie nie tylko zawodowy.

I na koniec chciałabym także podkreślić, że z każdym wyjazdem mogłam zobaczyć i zwiedzić cudowne miejsca, które do dziś mogę wspominać przeglądając zdjęcia z wyjazdów.

W oparciu o powyższe mogę z całą pewnością rekomendować tego rodzaje wyjazdy zarówno pracownikom, jak też studentom naszej uczelni.

Estera Erasmus

dr inż. Monika Bogusławska - Bączek, prof. AŚ

Univerzita v Liberci, Liberec, Czechy



dr inż. arch. Bartłomiej Buława

Erasmus + to szansa na nabranie nowej perspektywy na proces dydaktyczny, ale i na całokształt działalności badawczo-dydaktycznej uczelni w innych uwarunkowaniach kulturowych. To także klucz do poznania samej kultury, twórczości i dziedzictwa regionu i państwa od środka, tam, gdzie się wylęgają, rozwijają i gdzie są badane.

Sewilska Escuela de Artede de Sevilla otworzyła mi drzwi do swoich pracowni zarówno w departamencie architektury wnętrz jak i grafiki. Tygodniowy pobyt na uczelni i udział w zajęciach ze studentami to głowa pełna wrażeń, obserwacji i nowych pomysłów na wdrożenie lub przetestowanie w naszej Uczelni. To także porządny trening języka angielskiego, w którym odbywały się zajęcia jak i spotkania z wykładowcami.

Dyskusje o estetyce, sztuce i mieście na wieży zabytkowego budynku Uczelni z panoramą na Sevillę są niezapomniane! Szereg spotkań z sympatycznymi koordynatorami programu i nauczycielami hiszpańskiej Uczelni zaowocował rewizytą na naszej Uczelni. Jest to szansa na budowanie i pielęgnowanie stałej współpracy akademickiej pomiędzy naszymi Uczelniami.

Estera Erasmus

dr inż. arch. Bartłomiej Buława, wykładowca AŚ, kierunek: architektura

Escuela de Arte de Sevilla, Hiszpania



dr inż. Faustyn Recha

Pobyt w dniach 24-29. kwietnia 2022 r w zagranicznej jednostce naukowo-dydaktycznej, jakim był Wydział Inżynierii Lądowej i Technologii Środowiska Uniwersytetu Technicznego Deggendorf (Niemcy) został zrealizowany w ramach programu Erasmus +. W trakcie pobytu przeprowadzono zajęcia dydaktyczne ze studentami kierunku Budownictwo z przedmiotów: budownictwo kubaturowe, mechanika budowli i dynamika oraz projektowanie i planowanie w budownictwie. Ponadto pobyt umożliwił czynny udział w seminarium pt. „Innowacyjny projekt budowlany” oraz w wykładach tematycznych pt. „Wykonywanie projektu mieszanki betonowej na przykładzie wielkopowierzchniowej nośnej płyty stropowej garażu podziemnego budynku wielokondygnacyjnego” i „Zasady napraw konstrukcji betonowych – szanse – zagrożenia i aktualne wymagania”. Wszystkie prelekcje dotyczyły trwałości konstrukcji żelbetowych i ich wykonania w agresywnych warunkach środowiskowych. Nawiązana współpraca pomogła ukazać różnice w procesie projektowania konstrukcji żelbetowych według obowiązujących norm w Polsce i Niemczech. Dzięki wizycie udało nam się nawiązać współpracę pomiędzy naszymi jednostkami naukowymi w zakresie badań i rozwoju zagadnień trwałości betonu zbrojonego.

Estera Erasmus Estera Erasmus

dr inż. Faustyn Recha, wykładowca, AŚ, kierunek: budownictwo

Deggendorf Institute of Technology, Niemcy

Stypendyści 2019/2020

Studenci

Ania

Estera Erasmus

Cześć!
Jako 21 -letnia studentka 3 roku wzornictwa ubioruw ramach programu Erasmus+ wyjechałam na semestr zimowy do Technical University of Liberec w Czechach.Mimo pandemii, która znacznie ukróciła mój pobyt w Czechach, był tobardzo wartościowy czas.
Muszę przyznać, że jest to czas próby. Dostajesz dużo pomocy, jednak sam podejmujesz decyzje i odczuwasz ich konsekwencje. Nie będę ukrywać, że wypełnianie dokumentów, pakowanie się i opuszczenie domu, a później zaaklimatyzowanie się w zupełnie innym środowisku nie jest łatwe. Jest to przygoda, gdzie mimo stresu można się wiele nauczyć i poczuć ogromną satysfakcję.
Dalej jest już łatwo. Nowa szkoła daje możliwość innego spojrzenia na naukę i poszerzenia horyzontów. Bardzo szybko nabiera się płynności językowej, znajduje znajomych i wybiera ulubione miejsca.Zapewniam Cię, że każdy, absolutnie każdy odnajduje się w nowej sytuacji, a przy każdej niepewności znajdzie się osoba życzliwa, która Ci pomoże.
Poza nauką są oczywiście imprezy! Dużo zabawnych sytuacji, gier, spacerów, zwiedzania, nowego jedzenia i rozmów. Spotykasz wiele różnych osób z różnych krajów, z którymi wymieniasz się doświadczeniami, wiedzą i poglądami.
Dzięki temu wyjazdowi znalazłam nie tylko wielewartościowych przyjaźni. Zyskałam szersze spojrzenie na świat i większą pewność siebie. Miałam okazję wytańczyć się na studenckich imprezach jak nigdy dotąd, spróbować jedzenia z każdego kraju, przeżyć wiele przekomicznych sytuacji, oraz poznać inny kraj.
Szczerze polecam taką przygodę każdemu!

Estera Erasmus

Ania, studentka III roku, kierunek: wzornictwo

Technical University of Liberec, Czechy



Kamila

Szósty semestr swojej nauki spędziłam w Vilniaus Technologiju ir Dizaino Kolegija w Wilnie dzięki programowi Erasmus+. Przed wymianą, nigdy wcześniej nie miałam okazji odwiedzić Litwy dlatego było to dla mnie całkiem nowe przeżycie, którego z pewnością nie żałuję. Już na samym początku zostałam przywitana w bardzo ciepły sposób, i nie zmieniło się to do samego końca. Podczas pobytu na Litwie poznałam ludzi z kilku krajów, z którymi wciąż utrzymuję kontakt. Zajęcia odbywały się w grupach ze studentami litewskimi, dzięki czemu mogłam poczuć się częścią uczelni. Była to też świetna okazja do poprawienia moich umiejętności językowych, a także nabycia nowych umiejętności podczas zajęć, które wcześniej, przed wyjazdem wybrałam z listy. Miałam okazję wziąć udział w zajęciach, których normalnie nie ma w planie mojego kierunku. Było to ciekawe doświadczenie, szczególnie w przypadku przedmiotów, które zahaczały o wiedzę, którą już nabyłam podczas zajęć w AŚ, ale dawały na nie nową perspektywę. Byłam też pod dużym wrażeniem samego Wilna. Miasto nie jest duże, wszędzie jest stosunkowo blisko, i ma to swój urok. Mimo to jest ono pełne niewielkich uliczek, którymi można spacerować, by za każdym razem odkryć coś nowego. Odbywa się tam też wiele wydarzeń kulturowych, takich jak obchody Święta Niepodległości, czy Kiermasz Kaziukowy. Wyjazd w ramach programu był moim pierwszym bezpośrednim kontaktem z Litwą i naprawdę pozostawił bardzo miłe i ciepłe wspomnienia związane z uczelnią, ludźmi, a także samą Litwą.

Kamila Erasmus

Kamila, studentka III roku, kierunek:

Vilniaus Technologiju ir Dizaino Kolegija, Litwa



Maciej

Maciej Erasmus Maciej Erasmus

Kwestia wyjazdu na Erasmusa pojawiała się od początku studiów, lecz nie była ona najważniejsza, aż w końcu podczas 4 semestru zdecydowałem się na wyjazd. Szybkie złożenie dokumentów, pare podpisów i po sprawie. Walizki spakowane JADĘ, kierunek zachód, konkretniej Niemcy, a jeszcze konkrtniej Norymberga.
Dzięki programowi Erasmus+ mogłem nie tylko rozwinąć swoją wiedzę o architekturze oraz podszkolić swoja znajomośc języków, ale przede wszystkim poznać ludzi z całego świata poznać ich sposób myślenia i mentalność, zwiedzić pięknę miasto z jego ciekawą i mroczna historią oraz pokazać samemu sobie, że potrawfię przetrwać nawet bębąc obcym w obcym kraju. Z całego serca polecam wzięcie udziału w programie Erasmus+, ponieważ można na tym tylko zyskać.

Maciej Erasmus

Maciej, student III roku, kierunek: architektura

Technische Hochschule Nurnberg Georg Simon Ohm, Niemcy



Wojciech

Moja decyzja o wyjeździe na Erasmusa została podjęta spontaniczne podczas spotkania ze znajomymi. Jeden znajomy przy piwie powiedział: „Wiesz, że teraz informatycy mogą wyjechać do Węgier na Erasmusa ? Ale ty i tak byś nie pojechał”. Nie wiem czy jego słowa mnie lekko do tego zmotywowały, czy potrzebowałem czegoś nowego w życiu. Parę dni później zgłosiłem się do koordynatora Programu Erasmus w sprawie stypendium. Wyjazd był tylko mała formalnością. Wszystkie przygotowania(oprócz znalezienia lokum) załatwiła uczelnia. W mgnieniu oka znalazłem się sam w obcej stolicy. Używając poradnika, który dostarczyła uczelnia partnerska, mogłem się spokojnie odnaleźć w Budapeszcie. Następnym tydzień był moim najlepszym w życiu. Szczerze, nigdy nie będę żałował tej decyzji. Sama uczelnia zorganizowała masę różnych aktywności, przy których nie było możliwości się nudzić. Najlepszym wydarzeniem był tak zwany "International Day", gdzie wszystkie narodowości musiały przygotować jakieś przysmaki ze swojego kraju. Jako Polacy oczywiście przygotowaliśmy pierogi i wódkę. Chyba nasz alkohol najbardziej się tam spodobał wśród napojów. Po tygodniu zabawy, trzeba było się spotkać z rzeczywistością, czyli nauką. Lecz z pomocą rówieśników nie było aż tak trudno. Wspaniałe doświadczenie, każdemu mogę polecić wyjazd na Erasmusa z AŚ.


Wojciech, student II roku, kierunek: informatyka

Budapest University of Technology and Economics, Węgry

Pracownicy

dr hab. inż. Lucjan Kozielski

Erasmus

Realizację przedsięwzięcia w czasie pandemii ułatwiła i koordynowała dr Daniela Bimova, koordynator Erasmusa na Politechnice w Libercu. Podróżujący z Polski do Czech mają obowiązek okazania zaświadczenia o przyjęciu dwóch dawek szczepionki na COVID-19 i wykonania testu PCR na terenie Czech w lokalnym szpitalu.

Program pobytu obejmował przede wszystkim prowadzenie zajęć w ramach podpisanego porozumienia „Umowa nauczania”(Teaching Agreement). Przeprowadziłem serię zajęć pt. Piezoelektryczne urządzenia „Green Energy” do zbierania energii z otoczenia (8 godzin). Wykłady przedstawione na zdjęciu były realizowaneze studentami różnych specjalności, m.in. Mechatroniki i Nano Materiałów. W zajęciach brali udział również wykładowcy Politechniki w Libercu, co było doskonałą okazją do wymiany doświadczeń związanych z tego typu formą zajęć i różnych innych kwestii dotyczących prowadzenia procesu edukacyjnego.

Oprócz prowadzenia zajęć i ich omówienia było też wiele możliwości spotkań i rozmów z wieloma pracownikami i studentami tej znakomitej czeskiej uczelni. Ciekawym rozwiązaniem, które wprowadzają też inne uczelnie są tzw. Dni Erasmusa, w trakcie których wykładowcy z różnych uczelni partnerskich realizują w tym samym okresie swoje programy indywidualne, co daje możliwości poszerzenia wiedzy o kontekstach edukacyjnych różnych krajów i nawiązanie nowych kontaktów zawodowych. W trakcie mojego pobyt podobny program realizowała też dr A. N. Zabaletta Hiszpanii. W ramach wspólnych spotkań z kadrą i studentami dokonałem prezentacji Wyższej Szkoły Technicznej w Katowicach i zachęcałem do wizyty u nas i poszerzenia wspólnych działań edukacyjnych w ramach program Erasmus+.


dr hab. inż. Lucjan Kozielski, wykładowca AŚ w Katowicach, kierunek: mechatronika

Technical University of Liberec, Czechy



dr inż. arch. Barbara Uherek-Bradecka

Erasmus

W dniach 06 – 10.01.2021 roku w ramach programu Erasmus+ miałam okazję odwiedzić Technische Hochschule Mittelhessen w Gieβen. Prowadziłam zajęcia w języku niemieckim i angielskim dla studentów niemieckich oraz w języku angielskim dla grupy studentów uczących się THD w ramach programu Ereasmus.

Uczelnia nastawiona jest w dużym stopniu na praktyczną naukę zawodu, prowadzi wiele ciekawych pracowni, wśród których na szczególną uwagę zasługuje bardzo bogato wyposażona i prowadzona przez wykwalifikowanych pracowników pracownia makiet. Miałam okazję zobaczyć prace wykonane w niej przez studentów oraz pracowników wydziału. Ponadto uczelnia stale się rozbudowuje. Podczas mojej wizyty prowadzone były prace wykończeniowe w nowym budynku, przeznaczonym niemal całkowicie do pracy własnej studentów, po którym prof. Nicolaus Zieske z dumą mnie oprowadził. Nieco inny sposób prowadzenia zajęć, z dużym udziałem zajęć praktycznych prowadzonych z pomocą rzeczywistych materiałów budowlanych pozwolił mi zainspirować się do zmian w przedmiotach, które prowadzę w AŚ.

Tygodniowy pobyt był fantastycznym doświadczeniem. Dał mi okazję do doskonalenia umiejętności językowych i poznania wielu wspaniałych wykładowców, którzy przyjęli mnie bardzo serdecznie zarówno na uczelni jak i poza nią organizując wycieczki po okolicy i zajęcia „po godzinach”.


dr inż. arch. Barbara Uherek-Bradecka, wykładowca AŚ, kierunek: architektura

Technische Hochschule Mittelhessen, Gieβen, Niemcy



dr inż. arch. Jakub Świerzawski

Erasmus

Pobyt w uczelni Escuela de Artede Sevilla w ramach programu Erasmus+ umożliwiło wymianę doświadczeń z prowadzącymi i studiującymi w Hiszpanii. Podczas spotkań i zajęć omawiane były metody dydaktyczne, narzędzia architektoniczne i możliwości rozwijania międzynarodowej współpracy. Dodatkowo wartościowa była możliwość zwiedzania zaplecza dydaktycznego i technicznego uczelni. Piękna architektura i urbanistyka miasta pełna bezcennych zabytków ale też nowoczesnych obiektów jeszcze bardziej uatrakcyjniła wyjazd.

Erasmus

dr inż. arch. Jakub Świerzawski, dziekan AŚ

Escuela de Arte de Sevilla, Hiszpania

Stypendyści 2018/2019

Studenci

Estera

Estera Erasmus

We wrześniu 2018 wyjechałam do Niemiec na program Erasmus+. Było to niemałe wyzwanie, gdyż wymagało przeorganizowania i porzucenia dotychczasowego życia w Polsce. Jednakże po przyjeździe początkowe trudności w aklimatyzacji udało się pokonać dzięki organizowanych spotkaniach dla studentów z programu Erasmus+, a także kreowana przez nas atmosfera życzliwości i współpracy dawała poczucie przynależności do naszej „erasmusowej” społeczności. Udało mi się tam spędzić miły czas oraz poznać wielu wspaniałych ludzi, ich kultury, sposoby pojmowania świata, przez co mogłam spojrzeć szerzej na otaczającą Mnie rzeczywistość, doceniać małe i nauczyć się wielu rzeczy, a przede wszystkim rozwijać posługiwanie się językami obcymi. Z całą pewnością jestem wdzięczna za to, że mogłam tam być i polecam programy tego typu bo można się wiele nauczyć.


Estera, studentka III roku, kierunek: mechatronika.

Technische Hochschule Mittelhessen, Niemcy



Maria

Jestem studentką 4-go roku architektury na Wyższej Szkole Technicznej w Katowicach. Piąty semestr nauki spędziłam na Węgrzech, ucząc się w Budapest University of Technology and Economics w ramach programu Erasmus+. Z perspektywy czasu mogę powiedzieć, że była to jedna z najlepszych decyzji w moim życiu. Poznałam wspaniałych ludzi z całego świata, z którymi nadal utrzymuję kontakt, miałam styczność z różnymi kulturami, językami. Dużym plusem takiego wyjazdu oprócz niesamowitych wspomnień jest możliwość podszkolenia języka angielskiego, przede wszystkim w mowie. Studia na Budapest University of Technology and Economics nie różnią się znacznie od tych na AŚ, chociaż zmiany zauważalne są głównie na początku – sami wybieraliśmy przedmioty z listy dostępnych dla studentów architektury, co dawało możliwość dostosowania planu pod siebie, a informacje od wykładowców otrzymywaliśmy na specjalnej platformie Neptun, poza tym forma studiów nie odbiega od tej w Polsce :) Budapeszt, który sam w sobie jest pięknym miastem tętniącym życiem, w połączeniu z ludźmi z całego świata, na zawsze będzie powodował uśmiech na mojej twarzy.


Maria, studentka IV roku, kierunek: architektura

Budapest University of Technology and Economics, Węgry



Marta

Marta Erasmus
Marta Erasmus

Może Erasmus? Kiedy pierwszy raz przez głowę przeszła mi myśl o wyjeździe, nie było czasu na przemyślenia, miałam parę dni by złożyć dokumenty zgłoszeniowe - udało się - jadę do Budapesztu. Nowe miejsce, inny język, obcy ludzie, co ja zrobiłam? Podjęłam najlepszą decyzję. Niesamowita przygoda, wspaniali ludzie, wyjątkowe chwile, olbrzymi krok w życiu. Program Erasmus+ nie tylko umożliwił mi rozwinięcie wiedzy, umiejętności językowych czy zapoznanie z Budapesztem. Zwiedziłam Węgry od szczytów, przez jaskinie, po Balaton. Zahaczyłam również o Zagrzeb i Wiedeń. Wszystkie podróże przeżyłam z fantastycznymi ludźmi, których śmiało mogę nazwać przyjaciółmi. Wróciłam do Polski zadowolona, spełniona, z poszerzoną wiedzą i zmotywowana do kolejnych działań. Z całego serca polecam i namawiam aby każdy odważył się na ten krok i wziął udział w programie Erasmus+!

Marta, studentka IV roku, kierunek: architektura

Budapest University of Technology and Economics, Węgry



Przemysław

Przmysław Erasmus

Mój udział w programie Erasmus+ był spontaniczny. Dowiedziałem się, że jest taka możliwość, więc od razu skorzystałem. Od zawsze brałem udział w takich wyjazdach. W gimnazjum skorzystałem 2 razy z programu Comenius, w liceum również miałem możliwość wziąć udział w wymianie z inną uczelnią. W ramach tych projektów zwiedziłem Włochy, Turcję i Hiszpanię. Poznałem wielu ciekawych ludzi, różne kultury oraz zwiedziłem wiele pięknych miejsc. Nigdy się nie zawiodłem dlatego wiedziałem, że teraz też będzie podobnie, nie myliłem się! Podczas mojego pobytu na uczelni partnerskiej VSTE w Czeskich Budziejowicach, miałem okazję zwiedzić trochę świata, nawiązać kontakty z ludźmi różnych narodowości i doszlifować mój język angielski. Na uczelni VSTE spędziłem dwa semestry. Podczas pierwszego semestru miałem okazję wziąć udział w życiu studenckim. Stowarzyszenie ESN organizowało dla nas wiele ciekawych wydarzeń, wycieczek oraz imprez. Spokojnie mogę powiedzieć, że pod koniec mojego pierwszego semestru w Czeskich Budziejowicach nastąpił przełom w moim życiu. Koordynatorka mojego wyjazdu powiadomiła mnie, że zostałem zaproszony na spotkanie w sprawie pracy. Pomimo, że nie szukałem w tym momencie pracy, ani nawet o tym nie myślałem, zgodziłem się. Od tamtego momentu musiałem połączyć moje studia razem z moją nową pracą, dzięki elastycznym godzinom, udało mi się to. Ze względu na pracę, postanowiłem zostać na wymianie Erasmus+ jeszcze jeden semestr.

Wyjazd na Erasmus+ okazał się jednym z lepszych wyborów w moim życiu. Oprócz poznania wielu ciekawych ludzi i miejsc, pozwolił mi również nawiązać kluczowe znajomości które pomogły mi w karierze zawodowej. Jeżeli ktoś się jeszcze zastanawia nad udziałem w projekcie, to uwierzcie mi, nie ma się nad czym zastanawiać, po prostu jedźcie! :)

Przemysław, student IV roku, kierunek: budownictwo.

Vysoka Skola Technicka a Ekonomicka v Ceskych Budejovicich, Czechy

Pracownicy

dr hab. inż. Lucjan Kozielski

Erasmus

W okresie od 15/04/2019 do 19/04/2019 wyjechałem do Deggendorfu w ramach projektu Erasmus+. Podczas tygodniowego pobytu prowadziłem wykłady i seminaria w języku angielskim oraz częściowo niemieckim.

Technische Hochschule Deggendorf (THD) jest jedną z wiodących uczelni niemieckich (5 miejsce w krajowym rankingu wyższych szkół technicznych). W trakcie roku studenci przygotowują dużo projektów praktycznych. W ramach tego typu zajęć studenci projektują pojazdy elektryczne – zarówno elektryczne rowery (Foto), motory jak i samochody startujące w „Formule Student”.

Podczas tego tygodnia pobytu miałem okazję wizytować wykłady prowadzone w tej uczelni i obserwowałem także metody pracy ze studentami podczas projektów praktycznych. Rozmowy z wykładowcami były okazją do wymiany doświadczeń oraz porównania niemieckiego i polskiego systemu szkolnictwa.


dr hab. inż. Lucjan Kozielski, wykładowca AŚ, kierunek: mechatronika

Technische Hochschule Deggendorf, Niemcy



dr inż. arch. Barbara Uherek-Bradecka

Erasmus

W dniach 04-09 marca 2019 roku przeprowadziłam wykłady na Wydziale Architektury University of Technology and Economics w Budapeszcie. Były one adresowane zarówno do studentów węgierskich, jak i uczestników programu Erasmus z całej Europy.

Uniwersytet mieści się niemal w samym centrum miasta, nad Dunajem. Piękne historyczne wnętrza uczelni, zapewniają cudowny anturaż, ale kryją w sobie także wiele bardzo nowocześnie wyposażonych pracowni projektowych i wykładowych, a ich użytkownikami są kreatywni studenci i pracownicy otwarci na wymianę doświadczeń na polu naukowym i dydaktycznym. Wyjazd był więc bardzo ciekawy i pouczający, pozwolił nawiązać kontakty, ale także skonfrontować to co robimy na co dzień z tym, co praktykuje się na innych uczelniach. Miałam okazję zapoznać się z nowymi metodami pracy i rzadko u nas stosowanymi alternatywami do tradycyjnego wykładu – dyskusją studencką na przygotowany temat. Przyjaźnie nastawieni pracownicy, a szczególnie profesor David Szabó oraz István Bartók - prodziekan ds. współpracy międzynarodowej zapewnili miłą atmosferę pracy i ułatwiali odnalezienie się w nowym otoczeniu. Miłym zaskoczeniem były plakaty reklamujące jeden z prowadzonych przez mnie wykładów dotyczących współczesnej architektury polskiej rozwieszone po całej uczelni.

Nie samą nauką jednak człowiek żyje. Budapeszt – piękne miasto, z pięknymi zabytkami, ale także z olbrzymią ilością bardzo dobrze funkcjonujących przestrzeni publicznych, niesamowitą małą architekturą. Zapewnia pełny wachlarz możliwości zarówno poznawczych jak i rozrywkowych.


dr inż. arch. Barbara Uherek-Bradecka, wykładowca AŚ, kierunek: architektura i budownictwo

University of Technology and Economics w Budapeszcie



Prof. AŚ dr Aleksander Ostenda

Erasmus

Byłem uczestnikiem programu Erasmus+ kilkakrotnie. Odwiedziłem partnerskie Uczelnie w Niemczech, Republice Czeskiej, Turcji i na Ukrainie. Brałem udział w mobilności, jako wykładowca, oraz ze względu na pełnioną funkcję Dziekana Wydziału Architektury, Budownictwa i Sztuk Stosowanych naszej Uczelni, jako pracownik administracji. Każdorazowo taki wyjazd mogę zaliczyć jako sukces, umożliwiający inne spojrzenie na metody pracy dydaktycznej i organizacyjnej, analiza tych metod oraz ich wprowadzenie na macierzystej Uczelni niejednokrotnie przełożyła się na wzrost jakości mojej pracy.

Ponadto, rozpatrując pobyt na stypendium pod kątem doskonalenia kompetencji językowych, jest on nieoceniony.

Najważniejsze jednak co pozostało z każdego wyjazdu to czynnik ludzki, zawieranie nowych znajomości. Wielu partnerów znałem do tej pory jedynie z rozmów telefonicznych lub korespondencji mailowej, jednak spotkania „face to face” to całkiem nowy wymiar wymiany myśli i dalszej współpracy.

Pracuję na AŚ od samego początku czyli od 2004 roku i nie spotkałem jeszcze żadnego studenta ani pracownika naszej Uczelni , który wróciłby z takiej wymiany niezadowolony. Dlatego też zachęcam do uczestnictwa w programie Erasmus+.


prof. AŚ dr Aleksander Ostenda, rektor AŚ

Stypendyści 2017/2018

Studenci

Anna

Anna Erasmus

Jestem studentką 3-go roku Architektury Wnętrz na AŚ. Poprzedni semestr spędziłam w Niemczech w Tecchnische Hochschule Georg Simon OHM w Norymberdze, gdzie brałam udział w programie Erasmus+. Choć na początku miałam pełno obaw to udział w tym programie to na pewno jedno z najlepszych wydarzeń jakie mnie spotkało. Erasmus+ to niezapomniana przygoda, która daje ogromne możliwości własnego rozwoju.

To inwestycja w siebie, która z czasem przynosi niespodziewane i pozytywne korzyści takie jak bezpłatna nauka języków obcych oraz udział w wyjazdach terenowych do różnych kopalni lub fabryk, jak i obowiązkowe wycieczki np. do Wenecji. Erasmus+ to nie tylko nauka lecz również zawieranie nowych znajomości, poznanie wielu kultur, niepowtarzalne życie studenckie.

Polecam wszystkim studentom udział w tego typu wymianach. Są to wspomnienia, które zostają na całe życie.


Anna, studentka III roku, kierunek: architektura wnętrz

Technische Hochschule Nurnberg Georg Simon Ohm, Niemcy



Kinga

Kinga Erasmus

Decydując się na wyjazd do Budapesztu w ramach programu Erasmus+ nie do końca wiedziałam na co się przygotować. Strach przed nowym miejscem, uczelnią a przede wszystkim największe obawy związane były z komunikacją językową z miejscowymi (nie ukrywajmy- język węgierski do najłatwiejszych nie należy :). Teraz, gdy program już się skończył mogę śmiało powiedzieć - nie ma się czego bać ! Gdyby nie wyjazd nie spotkałabym wielu wartościowych ludzi, nie poznałabym ich kultury, kuchni. Wyjazd na Erasmusa to nie tylko nauka i dobra zabawa, to także podróżowanie. W Budapeszcie jest wiele ciekawych miejsc, które szczególnie nocą stają się piękniejsze! Z czystym sumieniem mogę polecić każdemu wyjazd w ramach programu Erasmus+ nie tylko po to, aby poszerzyć swoją wiedzę, poznać nowe miejsca i ludzi, ale przede wszystkim po to by poznać samego siebie.


Kinga, studentka III roku, kierunek: architektura

Budapest University of Technology and Economics, Węgry



Zuzanna

Zuzanna Erasmus

Jestem studentką 4-go roku architektury na Wyższej Szkole Technicznej w Katowicach. W poprzednim semestrze uczyłam się w Budapest University of Technology and Economics. Na pewno nigdy nie zapomnę tego wyjazdu w ramach programu Erasmus +. Poznałam cudowne miasto, do którego na pewno jeszcze wrócę w niedalekiej przyszłości, co więcej poznałam wspaniałych ludzi z całego świata, z którymi na pewno będę miała kontakt przez lata. Ogromnym plusem było podszkolenie angielskiego i używanie tego języka w potocznej, jak i bardziej formalnej mowie. Poznałam trochę inny system nauki i projektowania na tej uczelni, co pozwoliło mi się bardzo rozwinąć i spojrzeć na wiele rzeczy z innej perspektywy, co na pewno wykorzystam na ostatnim roku na naszej uczelni. Dodatkowo dla mnie jako studentki architektury Budapeszt - jego zabudowa, ludzie i styl życia zrobiły ogromne wrażenie. Polecam skorzystanie z programu Erasmus+ każdemu, kto lubi poznawać nowych ludzi, inne kultury oraz chce pomieszkać przez chwilę w innym kraju i poznać jego kulturę.


Zuzanna, studentka IV roku, kierunek: architektura

Budapest University of Technology and Economics, Węgry

Pracownicy

dr inż. Monika Bogusławska-Bączek

Monika Erasmus

We wrześniu 2017 roku, korzystając z Programu Erasmus+ wyjechałam na wykłady na Uniwersytet Techniczny w Libercu (TUL) Czechy. Podczas tego wyjazdu na Wydziale Włókienniczym udzieliłam 8 godzin wykładów dla studentów czeskich i zagranicznych przebywających na tym uniwersytecie w ramach wymiany z Programu Erasmus+. Oprócz wykładów miałam także możliwość porozmawiania z pracownikami tego Wydziału oraz Wydziału Wzornictwa oraz zwiedzenia ich laboratoriów. Ta wizyta nie była moją pierwszą. Miałam już bowiem wcześniej okazję odwiedzenia Uniwersytetu |Technicznego w Libercu zarówno z Programu Erasmus+ jak też przy okazji konferencji, które Wydział Włókienniczy organizował. Uczelnia TUL jest jedną z największych uczelni w Czechach, a w zakresie włókiennictwa i odzieżownictwa pełni znaczącą rolę zarówno w Europie, jak i w świecie. Na tym kierunku bowiem prowadzone są studia w języku angielskim, a kształci się na nim młodzież niemalże ze wszystkich zakątków świata. Jest to więc uczelnia międzynarodowa.

To tyle z suchych faktów. A teraz coś bardziej osobistego. Już od mojej pierwszej wizyty w Libercu spotkałam się z bardzo ciepłym przyjęciem zarówno przez wykładowców, jak też przez studentów. Uczelnia zrobiła na mnie ogromne wrażenie: ładne sale wykładowe, bogato wyposażone laboratoria i do tego piękna okolica, w której położony jest Uniwersytet. Liberec bowiem jest jednym z ładniejszych miast w Czechach. Położony jest wśród Gór Izerskich i niemalże w ich lasach. Stąd też w Libercu znaleźć można dużą ilość parków. Wspaniała panoramę Liberca można obejrzeć udając się na górę Jested, gdzie w latach 60/70 postawiono niesamowitą futurystyczną wież, w której znajduje się hotel i restauracja. Przez środek miasta płynie rzeka Nysa Łużycka, na której ponad 100 lat temu zbudowano zaporę wodną i utworzono piękne jezioro. Również bardzo piękna jest starówka miasta ze wspaniałym ratuszem oraz ulice z kamienicami z czasów secesji. Z powodzeniem można stwierdzić, że jest to jedno z najładniejszych miast Czech.

Na uczelni poznałam wielu przyjaciół, z którymi miałam okazję spacerować ulicami tego cudownego miasta i spędzić niezapomniane wieczory w tradycyjnych czeskich restauracjach a przy „knedlikach” i piwie niejednokrotnie powstały ciekawe pomysły na współpracę i nowe projekty. Nie wiem co w sobie ma Liberec i TUL, ale zawsze jak stamtąd wyjeżdżam to już tęsknię na kolejną wizytą. Ogólnie można z pełną mocą stwierdzić, że takie wyjazdy bardzo wzbogacają - poznajemy kulturę, historię i przyrodę oraz tradycyjną kuchnię innych krajów. Rozwijamy nasze zainteresowania zawodowe. Poznajemy nowych, ciekawych ludzi, zdarza się nawet, że nawiązujemy nowe przyjaźnie.


dr inż. Monika Bogusławska-Bączek, wykładowca AŚ, kierunek: wzornictwo

Univerzita v Liberci, Liberec, Czechy



dr inż. arch. Jakub Świerzawski

jakub Erasmus

Wyjazd w ramach programu Erasmus+ na uczelnie Technische Hochschule Mittelhessen w Gießen był ciekawą możliwością wymiany doświadczeń i pomysłów zarówno z innymi pracownikami dydaktycznymi i naukowymi ale też ze studentami. Podczas prowadzenia wykładów oraz wspólnie prowadzonych zajęć dyskutowane były różne podejścia do nauczania projektowania architektonicznego. Ponadto była to dobrą okazją by poznać zaplecze uczelni, która zajmuje wiele obiektów w całym mieście. Wzbogacające było też odwiedzenia pobliskich miast o ciekawej architekturze i urbanistyce historycznej oraz nowoczesnej.

Jednym z efektów wyjazdu jest zaangażowanie autora w dalszą współpracę pomiędzy Wyższą Szkołą Techniczną w Katowicach a Technische Hochschule Mittelhessen w Gießen. Wyjazd odbył się w od 02/07/2018 do 06/07/2018 roku.


dr inż. arch. Jakub Świerzawski, wykładowca AŚ, kierunek: architektura

Technische Hochschule Mittelhessen, Giessen, Niemcy



mgr Paweł Mikos

jakub Erasmus

W tym roku miałem przyjemność uczestniczyć w programie Erasmus+. Celem wyjazdu było poznanie metod promocji oraz wymiana doświadczeń pomiędzy działem ‘Department of Management’ Vysoka Skola Technicka A Ekonomicka v Ceskych Budejovicich a działem promocji AŚ. W trakcie wyjazdu zapoznałem się szczegółowo z infrastrukturą tamtejszej uczelni oraz warunkami pracy w Department of Management. Wyjazd oraz nabycie nowych doświadczeń pozwoliło mi na wdrożenie kilku pomysłów w naszej uczelni. Ponadto możliwość rozmowy z pracownikami instytucji zagranicznej poszerzyła moje umiejętności językowe.


mgr Paweł Mikos, kierownik Działu Promocji i Rozwoju

Vysoka Skola Technicka A Ekonomicka v Ceskych Budejovicich, Czechy, Czeskie Budziejowice

Stypendyści 2016/2017

Studenci

Gosia

Gosia Erasmus

Studia to nie tylko nauka, ale i zawieranie nowych znajomości oraz dobra zabawa. To właśnie gwarantuje wymiana studencka. Składając podanie o wyjazd na Erasmus+ nie sądziłam, że się dostanę do tego projektu. Decyzja była dość szybka i spontaniczna, czyli coś zupełnie dla mnie nowego. Jednak mogę każdemu w 100% powiedzieć, że niczego nie żałuję. Gorsza ocena z jakiegoś przedmiotu czy rozstanie z najbliższymi? To wszystko jest warte tego wyjazdu! Gdyby nie Erasmus+, nie miałabym możliwości studiowania za granicą, poznania tak wielu innych kultur czy ogromnego podszkolenia języków w krótkim czasie. Jeśli choć przemknęła ci przez głowę myśl „Co by było gdybym wyjechał/a?”, to nie zastanawiaj się dłużej! Złóż podanie i nie oglądaj się za siebie, a na pewno nie pożałujesz!


Gosia, studentka III roku, kierunek: architektura

Technische Hochschule Nurnberg Georg Simon Ohm Niemcy, Norymberga



Anna

Anna Erasmus

Jestem studentką 3-go roku Architektury na AŚ. Poprzedni semestr spędziłam w Niemczech w Tecchnische Hochschule Georg Simon OHM w Norymberdze, gdzie brałam udział w programie Erasmus+. Decyzję o wyjeździe podjęłam dość spontanicznie, nie oznacza to jednak, że nie miałam żadnych wątpliwości. Choć ostatecznie nie obyło się bez drobnych przeszkód, teraz, kiedy już wróciłam z Norymbergii, myślę, że podjęłam jedną z lepszych decyzji. Poznałam tam wielu wspaniałych ludzi niemal z całego świata, ich kulturę, jedzenie, z niektórymi nadal utrzymuję kontakt. Zwiedziłam także wiele pięknych i ciekawych miejsc, nie tylko na terenie Niemiec. Jako studenci THN mieliśmy dodatkowe zniżki na komunikację miejską co zdecydowanie ułatwiało podróżowanie. Dodatkowo podszkoliłam swój angielski i niemiecki. Rozwinęłam również swoje umiejętności architektoniczne, poznałam nowe (przynajmniej jak dla mnie) sposoby opracowywania i prezentacji projektów, co na pewno przyda mi się w trakcie studiów na naszej uczelni. Wyjazd na Erasmus+ polecam każdemu, kto chciałby spróbować czegoś nowego, poznać nieco więcej świata, przeżyć po prostu przygodę.


Ania, studentka III roku, kierunek: architektura

Technische Hochschule Nurnberg Georg Simon Ohm Niemcy, Norymberga



Karol

Karol Erasmus

Uczestnictwo w programie wymiany studentów Erasmus+ to niewątpliwie jedno z najlepszych wydarzeń jakie wydarzyło się w moim życiu. Erasmus+ to niezapomniana przygoda, która daje ogromne możliwości własnego rozwoju. Erasmus+ jest szansą na nawiązanie i utrzymywanie kontaktów z niesamowitymi ludźmi – pracującymi lub studiującymi w różnych częściach świata. To inwestycja w siebie, która z czasem przynosi niespodziewane i pozytywne korzyści takie jak bezpłatna nauka języków obcych oraz udział w różnych badaniach laboratoryjnych, wyjazdach terenowych na budowy oraz aktualnie realizowane inwestycje.

Wymiana studencka to także:

  • oryginalne i niepowtarzalne życie studenckie
  • liczne wycieczki organizowane przez opiekunów grup erasmusowych w celu lepszego poznania kraju goszczącego – jego geografii, historii, kultury i tradycji
  • wspólne mieszkanie w domu studenckim
  • wykłady, konferencje w języku angielskim
  • współpraca studentów różnych narodowości w celu przygotowania prezentacji, zajęć oraz wspólna nauka do egzaminów

Jest to kilka miesięcy w życiu do których chętnie wraca się. Polecam wszystkim studentom udział w tego typu wymianach.


Karol, student IV roku, kierunek: budownictwo

Vysoka Skola Technicka A Ekonomicka v Ceskych Budejovicich, Czechy, Czeskie Budziejowice

Pracownicy

mgr Marzena Kliś

Marzena Erasmus

Ten program to świetna sprawa. Wyjazd do Czeskich Budziejowic był dla mnie ciekawym doświadczeniem. Miałam możliwość poznania VSTE The Institute of Technology and Business w Czeskich Budziejowicach. Jest to nowoczesna uczelnia, która prowadzi stacjonarne i niestacjonarne studia licencjackie i magisterskie. Zapoznałam się ze specyfiką pracy na zagranicznej uczelni, a w szczególności poznałam Department of Management oraz Institute Administration, obejrzałam nowoczesne pracownie, laboratoria, poznałam przedstawicieli uczelni i zawarłam znajomości z pracownikami instytutu. Taki wyjazd to również szansa na „podszlifowanie” języka obcego, zwiedzenie kraju oraz poznanie innych kultur i zwyczajów.


mgr Marzena Kliś, zastępca kierownika Działu Promocji i Rozwoju

Vysoka Skola Technicka A Ekonomicka v Ceskych Budejovicich, Czechy, Czeskie Budziejowice



dr inż. Monika Bogusławska-Bączek

Monika Erasmus

W roku akademickim 2015/16 miałam możliwość i przyjemność skorzystania z wyjazdu na Uniwersytet w Lublanie na Słowenii w ramach Programu Erasmus+. Celem wyjazdu było prowadzenie zajęć dydaktycznych na Wydziale Nauk Przyrodniczych i Inżynieryjnych. Uniwersytet w Lublanie jest największym uniwersytetem w Słowenii, pobiera w nim nauki około 64 tysiące studentów, w tym dużą grupę stanowią studenci z zagranicy. Grupa studentów, dla których prowadziłam wykłady i warsztaty była mieszana, składała się zarówno ze studentów ze Słowenii, jak też z zagranicy. Zajęcia przebiegały w miłej i pracowitej atmosferze. Podczas mojego pobytu na Uniwersytecie spotkałam się z bardzo miłym przyjęciem nie tylko ze strony studentów, ale także przez pracowników Wydziału, a w szczególności Katedry Wzornictwa, Tekstyliów i Odzieży.

Po zajęciach na Uniwersytecie miałam możliwość zwiedzania Lublany, a za przewodnika miałam samego Kierownika Katedry Tekstyliów Andreja oraz szefa zespołu tkactwa Kirste. Andrej i Kirste opowiedzieli mi trochę o historii miasta, a później rozmawialiśmy o tym, jak wiele łączy nasze narody. W ostatni dzień mojego pobytu zostałam zabrania na wycieczkę w góry do miasta Bled a następnie do jaskini Postojna – jednej z największych atrakcji turystycznych w Słowenii. Zarówno góry, jak i jaskinia całkowicie mnie oczarowały.

Takie wyjazdy bardzo wzbogacają - poznajemy kulturę, historię i przyrodę oraz tradycyjną kuchnię innych krajów. Rozwijamy nasze zainteresowania zawodowe. Poznajemy nowych, ciekawych ludzi, zdarza się nawet, że nawiązujemy nowe przyjaźnie.


dr Monika Bogusławska-Bączek, wykładowca AŚ, kierunek: wzornictwo

Univerza V Ljubljani, Słowenia, Lublana



dr inż. Lucjan Kozielski

Lucjan Erasmus

Technische Hochschule Deggendorf (THD) jest to publiczna szkoła wyższa założona w 1994 roku. Od kilku lat jest ona jedną z wiodących uczelni niemieckich (5 miejsce w rankingu w dziedzinie elektrotechniki i 9 miejsce z budowy maszyn). Na 6 wydziałach studiuje ponad 5 tysięcy studentów. Uczelnia, co roku zaprasza wielu wybitnych Profesorów z całego świata, którzy prowadzą zajęcia w języku angielskim. Poziom jest bardzo wysoki, a zajęcia realizowane w sposób inny niż w Polsce. W trakcie roku studenci przygotowują dużo projektów i „case study”. W ramach tego typu zajęć studenci projektują min. wybrane elementy elektrycznego bolidu startującego w „Formule Student” (Foto). W okresie od 11.06.2017- 18.06.2017 wyjechałem do Deggendorfu w ramach projektu Erasmus+. Podczas pięciodniowego pobytu prowadziłem wykłady i seminaria w języku angielskim oraz częściowo niemieckim dotyczące systemów odzyskiwania energii wibracji z dróg, chodników jak i pojazdów mechanicznych. Podczas pobytu miałem okazję wizytować inne wykłady prowadzone w tej uczelni i obserwowałem także metody pracy ze studentami podczas wizyt w laboratoriach. Dzięki hospitowanym lekcjom poznałem też stosowane tam metody dydaktyczne. Rozmowy z wykładowcami były okazją do wymiany doświadczeń oraz porównania niemieckiego i polskiego systemu szkolnictwa. Podsumowując należy stwierdzić, że przede wszystkim ten pobyt podniósł moje kompetencje językowe, jako nauczyciela prowadzącego zajęcia w językach obcych, co niewątpliwie będzie przydatne biorąc pod uwagę umiędzynarodowienie naszej uczelni. Ponadto przyczynił się do nawiązania kontaktów z uczestnikami projektu „Formuła Student” z Deggendorfu (zdjęcie) a trzeba zaznaczyć, że w naszej uczelni też będzie realizowany podobny projekt.


dr inż. Lucjan Kozielski, wykładowca AŚ, kierunek: mechatronika

Deggendorf Insitute of Technology, Niemcy, Deggendorf

© 2015, AKADEMIA ŚLĄSKA, ul. Rolna 43, 40-555 Katowice, woj. śląskie, tel. 32 11 10 400, mail:
Wydział Nauk Medycznych im. prof. Zbigniewa Religi, ul. Park-Hutniczy 3-5, 41-800 Zabrze, woj. śląskie, tel. 32 11 10 400, mail:
ta strona używa plików Cookie polityka plików cookie